måndag 22 oktober 2012

Skapa skålar med lera.

Barnen har längtat och idag var det dags att göra lera. Vår klass är 27st. barn som är 6-8 år gamla. De barn som är 7-8 år har arbetat med lera i bildundervisningen 2-4 ggr. Så deras förkunskaper har jag god kännedom om. Årets nybörjare vet jag inte ännu vad de kan.
Idag skulle barnens uppgift vara att göra en skål med ringmetoden och visa att de kan använda slickers.


Att fästa med slickers är viktigt.

Jag började lektionen med att visa tekniken ringmetod noggrant. Visade hur man fäster lersträngar med slickers. Mina strängar var tjocka och jag visade med tydliga rörelser hur man skall fästa med verktyget efter att ha klistrat med slickers.

Metodiskt arbetade jag upp formen och avslutade med lite ideér för de barnen som vill dekorera sin skål.

Jag är inte rädd för att barnen skall göra samma som mig. Barnen gör likadant men ändå på sitt sätt och i sin komposition. Däremot sparar jag inte mitt arbete så barnen har bara sitt minne kvar att härma ifrån.


                                                                                                                                                                                                                                                               
                                                                                                                                                                         
     
                                     
Här kan ni se mitt förslag på dekoration.                                                                            







                                                                                                                                                                                                                        


Barnen startade med att göra en botten. Ovanpå den fästa lersträngar med slickers och verktyg.










Här syns de fina lersträngarna och arbetet med att fästa.


Min genomgång av tekniken blev bra och de flesta barn hade förstått grunderna. Min erfarenhet med att arbeta med lera i barngrupp är att ovana barn gärna plottrar i leran. Så var det idag också. Jag ser det som en osäkerhet med materialet men jag vet att det försvinner efter hand.





Hmm, tunna strängar och mycket vatten. Hoppas att den inte rasar.



Det är svårt att behålla formen på skålen. Den liksom växer.

Flera av de yngsta barnen visade att de hade goda kunskaper om att arbeta med lera. Men som alltid är det barn i gruppen som drabbas av skaparekramp. Ofta är det samma barn och därför är jag och min kollega noggranna med att sitta ner vid dessa barn en stund så att de får hjälp att komma igång. Vi har ett långt samarbete i arbetslaget vilket gör att det fungerar enkelt.
Min uppfattning är att lektionen blev bra och att barnen lämnade sina produkter med en känsla av att vara nöjda och förväntans fulla till nästa steg i processen.  


De skålarna som bilderna visar nu kommer jag att särskilt följa genom processen torkning, bränning i ugn och färgläggning.



Det saknas slickers emellan strängarna. Kommer den att hålla?

På denna skålen finns många små detaljer.Sitter de kvar hela processen?

Vacker skål med många utsmyckningar. Kolla rosen.

En fin mugg med ett vackert öra som jag hoppas håller.

Skålen är nätt och liten med vackra rosor som dekoration.

Mina planer för nästa lektion med lera är att titta på våra brända skålar och kolla om allt är helt. Se om någon minns vad ringmetod är och vad man använder slickers till. Barnen skall få måla sina skålar och vi använder Readycrom.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar